torek, 16. september 2014

Prognoza učinkovitosti nove vlade?

Za novo vlado lahko, po končanih dveh tretjinah zaslišanj, mirne duše zavpijemo »Gubernatio est ante portas«! Ko poslušam razno razne studijske komentatorje, ki jih vedno znova izbezajo iz istih lukenj, mi je kar hudo, kako nam polnijo ušesa z vedno enimi in istimi stavki.

»Večine ne poznamo«, »Morali jih bomo naprej spremljati«, »Oceno bomo lahko dali šele kasneje« in podobno. Vendar danes je na svetu dovolj metod s katerimi se lahko sorazmerno dobro prognozira potencial katere koli »človeške posadke«, pa potem tudi ne bi smel biti problem, kako predvideti potencial učinkovitosti bodoče slovenske vlade.

Za potrebe te prognoze sem sam žrtvoval le nekaj dni in z beležko pridno spremljal, odgovore in reakcije posameznih ministrskih kandidatov. Seveda je povsem jasno, da prognoza ni stoprocentno zanesljiva, recimo, da ima 10% odstopanje, ampak za politično prognozo uspešnosti vlade bi moralo povsem zadoščati.

Upošteval sem tudi podatke o dosedanji karierni poti, ki je zajemala njihov strokovni, delovni in osebnostni razvoj.

Najbolj pa sem, skozi postavljena vprašanja na hearingih, skozi odgovore, ki so bili z njihove strani podani novinarjem v intervjujih, iskal predvsem odgovore na naslednja tri področja:
  1. kakšen je osebni stil bodočega ministra
  2. kakšen je odnos bodočega ministra do sodelavcev, in
  3. Kakšno je njegovo razumevanje organiziranja dela na ministrstvu.

Pri tem sem si za vsa tri področja sposodil pri Adizesu iz njegove vodstvene kode elemente, ki definirajo nekoga v določeni vlogi kot: proizvajalca, administratorja, podjetnika in seveda integratorja.

Za lažje spremljanje izdelanega grafa je še nekaj definicijskih opisnih tolmačenj njihovih parcialnih vlog. V določanju primerjalnih presoj je bila uporabljena skala 1-9!

Minister – Proizvajalec: Rezultati so mu zelo pomembni, prav tako sprejeta pravila in svoboda iskanja novih možnosti. Timsko delo podpira do določene mere.
Ker je zelo orientiran na rezultate dela in kreativne pristope v iskanju političnih možnosti, sprejema pomen minimalno postavljenih pravil, ne zanaša pa se na sodelavce, temveč v celoti nase ali na svoj res ožji krog sodelavcev.

V organiziranju dela so politične ideje zanj manj pomembne, temveč le rezultati, skupno delovanje in ščepec pravil. Slabost je lahko v tem, da sta zanj pomembni predvsem akcija s sicer obilico navideznih dosežkov, ki pa niso nujno v sozvočju z politično idejo recimo koalicijske pogodbe. Ceni nenehno gibanje in delovanje sodelujočih.

Minister – Administrator: Za to osebo so najpomembnejša pravila, najmanj pa je pomembno povezovanje ljudi, sploh če je prioriteta snovanje in kreiranje novih politik za delovanjem. Zato tudi ne preseneča, da lahko zanemarja rezultate dela, ki so zanj lahko celo manj pomembni ali jim daje morda malo večji pomen kot pa integraciji sodelavcev v nove forme delovanja.

Oseba ima sorazmerno ustrezen odnos do pomena kontrole, pregleda nad dosežki in iskanja novih idej. Podpira tudi timsko sodelovanje. Vendar so zanj najpomembnejša pravila delovanja v državi. Ta pravila so za njega nad vsem.

Minister – Podjetnik: Za osebo te kode je najpomembnejše iskanje novih rešitev in podjetniškega delovanja, nato sledi ustrezen pomen pregledu in kontroli dosežkov ter določitvi osnovnih pravil za delovanje. Na naslednjem mestu so sami rezultati dela in dosežki. Šele na zadnje mesto postavlja timski duh in skupno delovanje, čeprav tudi to ni kritično odsotno.

Oseba ima dve področji za najpomembnejši ter enakovredni in sicer pravila za delovanje in timsko sodelovanje. Nima pa negativnega odnosa tudi do pristopov k snovanju novih političnih priložnosti in do drugačnih dosežkov pri delu, kot so bili najprej zastavljeni.

Minister – Integrator: Oseba daje dovolj ustrezen in pravilen poudarek rezultatom in organizaciji dela. Predvsem pa zelo spodbuja podjetniške pristope, sodelovanje v generiranju novih idej in timski duh, saj verjame le v uspešnost skupnega delovanja. Ima odlične predispozicije, da se razvije v uspešnega ministra, če ne zahaja preveč v patroniziranje.

Rezultati dela in skupno delovanje sta najpomembnejši zadevi, ter nekaj osnovnih pravil in osnovni pogoji za podjetniško pristopanje k reševanju problemov. Slabost je lahko, da se oseba preveč zanaša na skupino in vidi v njej največjega garanta za uspeh in rezultate.

Imena obravnavanih kandidatov za ministre in predsednika:
1.      – predsednik vlade Miro Cerar (SMC)
2.      - minister za finance Dušan Mramor (SMC)
3.      - minister za gospodarstvo Jožef Petrovič (SMC)
4.      - minister za pravosodje Goran Klemenčič (SMC), 
5.      - ministrica za zdravje Milojka Kolar (SMC), 
6.      - minister za javno upravo Boris Koprivnikar (SMC), 
7.      - minister za infrastrukturo Peter Gašperšič (SMC),
8.      - ministrica za notranje zadeve Vesna Györkös Žnidar (SMC), 
9.      - ministrico za izobraževanje, znanost in šport Stanka Setnikar Cankar(SMC), 
10.  - ministrica za razvoj, strateške projekte in kohezijo Violeta Bulc (SMC),
11.  - minister za zunanje zadeve Karl Erjavec (DeSUS),
12.  - ministrica za kulturo Julijana Bizjak Mlakar (DeSUS),
13.  - ministrica za okolje in prostor Irena Majcen (DeSUS),
14.  - minister za Slovence v zamejstvu in po svetu Gorazd Žmavc (DeSUS),
15.  - minister za obrambo Janko Veber (SD),
16.  - minister za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano Dejan Židan (SD),
17.  - ministrica za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti Anja Kopač Mrak (SD).


Še nekaj kratkih pogledov iz samega diagrama

Realna zmožnost vlade je ocenjena na 16,3 ponderske točke, kar je malo nad polovico, pri tem je povprečna vrednost kandidatov iz stranke SMC 19,6, stranke DeSUS 11,5 in stranke SD 12,0, Povprečje vlade kot celote je 16,4. Enajst ministrov je pod povprečjem in 6 kandidatov nad vladnim povprečjem.

Najmočnejši kandidati nove vlade so Cerar, Mramor, Klemenčič in Kolarjeva, vsi SMC. Najmanj kompatibilni kandidati glede na vladno celoto pa so Anja Kopač Mrak (SD), Janko Veber (SD) in Gorazd Žmavc (DeSUS).

Dobro sodelovanje v vladi se lahko pričakuje med ministrstvom za notranje zadeve, ministrstvom za pravosodje in za javno upravo. Kritično sodelovanje pa je za pričakovati med ministrstvom (brez listnice) za razvoj, strateške projekte in kohezijo, ministrstvom za delo, ministrstvom za gospodarstvo in ministrstvom za zdravje.

Zaključno skupno oceno predlagane vlade kot celote lahko strnemo v ugotovitev, da bo ta vlada predvsem bistveno bolj uspešna, kot pa učinkovita. Kar je seveda lahko za nekatere kritične med nami predvsem zaskrbljujoče.

10 komentarjev:

  1. Ni potrebno spremljati in čakati. Najpomembnejši, finančni resor je Mramor že jasno opredelil: zategovanje pasu okoli vratu, bogatunska kapica ipd. Hlapčevanje neoliberalni EU, reševanje bogatih na plečih revnih. To smo že dali skoz pod zadnjo Janševo vlado, ki je edina v slovenski zgodovini, ki jo je vrgel lasten narod. Bomo šli še vse enkrat skoz?

    Slovenija je korak za stanjem v EU. Predvčerajšnjim smo lahko na Švedskem videli še eno potrditev aktualnega trenda v EU: poraz neoliberalnih krščanarjev & vzpon evroskeptičnih skupin na levi in ''desni''. 3 element tega trenda so tudi težnje po osamosvojitvah (Škotska, Katalonija), ki nakazujejo razbijanje EU, kot eno možno zdravilo proti brezishodnemu neoliberalnemu ekonomskemu sadizmu, ki ga že imamo vsi poln kufer - a ni aplikativno na Slovenijo.
    Kaj pa v Sloveniji?
    Aktualna vlada se vdaja neoliberalizmu, kar daje grenak priokus v povezavi s pogajanji NSi za vstop v koalicijo, kjer bi Cerar na vse pristal. Zdaj se bo šel očitno neoliberalizem brez neoliberalcev - nevarnost pa je, da tudi katolibanstvo brez katolibanov (predvsem glede hardcore ideoloških tem neposeganja v verski zakonik & rehabilitacije narodnih izdajalcev - tu upam na večji angažma socialisrtične opozicije).
    Mramor je razočaral na celotni črti, en sam neoliberalizem ga je - ponuja agense bolezni kot zdravilo. Po tako briljantnem članku 30. 5. v Mladini letos, kot da bi gledal novega človeka.

    Jasno je, da standardnih 70% Slovencev ne bo pristalo na neoliberalizem in dominacijo Rimokatoliške Cerkve v družbi. Če bo aktualna vlada vendarle pri tem vztrajala, bo potrebno razmisliti o odvračalnem vstajništvu.

    Neoliberalna Evropa poka po šivih, post-liberalna Rusija se vedno bolj kaže kot uspešna alternativa, zato je potrebna ustrezna vsebinska diskusija v tej smeri tudi v širši slovenski javnosti, ker etablirana politika očitno nima interesa po njem.

    OdgovoriIzbriši
  2. VVeligor, se strinjam in mislim, da si dobro pritrdil moji bojazni, da če sedaj kaj najmanj potrebujemo je to izhodišče temelječe na neoliberalizmu podprto z administrativno gorečnostjo! Tudi sam se bojim, da to ni formula za uspeh!

    OdgovoriIzbriši
  3. Z obema se strinjam.

    Na koncu pa se sprašujem:
    Formula za uspeh?
    V Butalah?

    Mission impossible!

    Pa sem že prevečkrat zapisal - zakaj tako mislim. In zgornji graf moje mnenje o "preveliki količini prosto begajočih bebcev" več kot potrjuje.

    OdgovoriIzbriši
  4. Pozdravljen Amsel
    Zgrožen sem po slišanem stališču kandidata za ministra za okolje in prostor v zvezi s drugim želežniškim tirom v Luko Koper. Še posebno če je za tako stališče vedel tudi
    mandatar Cerar.. Ali morda obadva vesta kaj več glede Luke ????
    Najmanj pa me zanima ali ministrski kandidat sploh kaj ve o poslovanju Luke.

    Zaradi tega sem vsak dan bolj skeptičen glede naše prihodnosti.

    lp- Boris

    OdgovoriIzbriši
  5. Ups....
    Mislil sem na stališče kandidata za ministra za infrastrukturo g. Petra Gašperšiča.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Lahko le ugibam, da so ga "pravi" lobiji že ujeli na svoj "svetovalni trnek". Mislim pa, da tudi Cerarja boli glava!

      Izbriši
  6. Pravkar poslušam priseho novih ministrov. Prisega ima tri elemente: spoštovanje ustavnega reda, delovanje po svoji vesti in skrb za blaginjo Slovenije!

    Po dvajsetih letih delovanja prav vseh vlad, brez izjeme, lahko napišem, hudo so vsi kršili prisego!

    Zaradi nespoštovanja ustavnega reda, pomislite samo, koliko sporov je nastalo, sistemskih in individualnih. Glede delovanja (ravnanja) po svoji vesti - kolikim lobijem so stopili na prste? Glede skrbi za blaginjo Slovenije pa le dve ugotovitvi. Državo imamo zaradi njenih državljanov, torej bi nam morala biti prva skrb blaginja ljudi. Glede na dejstvo, da srednji razred vse bolj izgineva in število ljudi, ki do pod pragom revščine pa progresivno narašča, se resno vprašam v čem je smisel krivih priseg?

    OdgovoriIzbriši
  7. Amsel...
    Glede na moj prejšnji komentar o sedaj ministru Gašperšiču ter o drugem tiru, sem danes slučajno naletel na članek v Mladini iz leta 2007. Že v tem članku je napisanega
    precej zanimivega.
    Povezava pa je na naslovu:
    http://www.mladina.si/92656/razprodaja-slovenije/
    lp

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Res je bilo takrat tako in moram reči kako težko je bilo prepričevati "prvokategorhike" iz NSi, dy je to nespametna prodaja vsega pivprek - prej stečajna dražba.

      Urša Marnova je odlična analitičarka , sistematik in enkraten prognozer!

      Izbriši

Vsak komentar v demokraciji šteje, tudi vsako mnenje in pogled.

Norost ima res mnogo obrazov!

Danes je naš DZ zopet upravičil svoj sloves »Zbora norcev«. Ob sprejemanju Strateških obrambnih dokumentov je sploh blestel poslanec NSi, ki...